Houd je vijver klein

4 februari 2025

Een advies dat ik vaak geef: denk strategisch na over je vijver. Met deze vijver bedoel ik de markt waarin jij actief bent; de plek waar recruiters of opdrachtgevers naar mensen zoeken zoals jij.

Naarmate je langer werkt, groeit het aantal professionals dat dezelfde vaardigheden heeft als jij. Jouw vijver โ€“ oftewel jouw concurrentie โ€“ wordt groter. Daardoor val je minder snel op.

Stop daarom tijd in het kleiner maken van je vijver.

Wat kun je doen?

๐—ฆ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ. Kies een niche, zoals โ€œdata-gedreven marketingstrategieรซn voor SaaS-bedrijven.โ€ Specifieke expertise zorgt voor minder concurrentie.

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ณ๐—ถ๐—ฒ๐—น. Of als je juist van verbreden houdt, maak een zijstap naar een nieuwe sector of rol. Zo ontwikkelde ik me naast bestuurder ook als adviseur en werkte ik in negen sectoren. Je wordt daarmee veelzijdiger en zeldzamer.

๐—•๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป. Investeer continu in nieuwe vaardigheden, zoals momenteel AI-gebruik. Dit houdt je relevant en vergroot je voorsprong op mensen die stil blijven staan.

๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ. Groei van specialist naar leidinggevende, zoals van brand manager naar CMO. Hogere niveaus kennen in beginsel minder concurrentie.

๐—ช๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐˜‚๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜. Schrijf artikelen, spreek op conferenties of geef gastcolleges. Als de expert in jouw vakgebied blijf je top-of-mind.

En zo zijn er vast nog meer manieren om op te blijven vallen in de massa.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ผ๐—บ ๐—ท๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ ๐˜๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ป?

Gerelateerde berichten