Grote dingen klein maken

1 juli 2025

Veel leiders zijn sterk in het maken van strategiedocumenten en presentaties. Maar daarmee is het echte werk nog niet gedaan.

Want zodra je een organisatie in beweging wilt krijgen, begint een ander proces: het begrijpelijk maken van wat er moet gebeuren. Niet alleen voor het MT, maar juist voor de mensen die het gaan uitvoeren.

En daar schuurt het vaak. Strategische ambities eindigen in containerbegrippen. PowerPoints met vijf speerpunten en zeven subthemaโ€™s. Ambitieuze plannen, maar weinig richting voor het dagelijkse werk.

En dus blijft de beweging uit. Niet omdat mensen niet willen, maar omdat ze niet snappen wat ze moeten doen. Waar het schuurt. Waar het echt om draait.

Daarom zie ik het als een kerntaak van leiders: grote dingen klein maken. Zorgen dat je boodschap niet alleen klopt, maar ook landt. Dat deze niet alleen inspirerend, maar ook bruikbaar is.

Dat vraagt om eenvoud. Om durven schrappen. En om de vraag te stellen: als ik dit vertel, weten mijn collega’s dan wat zij morgen (anders) gaan doen?

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜‡๐—ผ๐—ฟ๐—ด ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜‡๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ผ๐˜ ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ?

Gerelateerde berichten