Ik zie het nog scherp voor me. Dertig jaar geleden, als beginnend marketeer bij Unilever, werkte ik in de ijsmarkt. Het plan was om een lokaal kinderijsmerk over te zetten naar een ander, internationaal kinderijsmerk.
Mijn manager nam me apart en vroeg: “Hoe zou jij zoโn brandswitch aanpakken?”
Ik, net gestart en vol frisse ideeรซn, deelde mijn gedachten. Hij luisterde. Stelde vragen. Liet me nadenken. En pas daarna gaf hij zijn eigen visie en uitleg waarom een bepaalde aanpak nodig was.
Hij wist natuurlijk exact wat er moest gebeuren. Maar hij gebruikte het moment om mij te laten leren, zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Een klein moment, maar een groot voorbeeld.
Deze herinnering kwam weer boven toen ik, ter voorbereiding op een leiderschapsopleiding, nadacht over wie mijn secure bases zijn geweest in mijn carriรจre.
Leiderschap gaat niet om alles voorzeggen. Het gaat om ruimte maken voor groei, ook als je zelf het antwoord al weet.
Ik ben het nooit vergeten. Dank Frank Abenante, voor de vele vormen van voorbeeldgedrag die nog steeds in mijn rugzak zitten!
๐ฉ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐๐ถ๐ฒ ๐ธ๐๐ป ๐ท๐ถ๐ท ๐๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ด ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฐ๐๐ฟ๐ฒ ๐ฏ๐ฎ๐๐ฒ ๐๐ถ๐ท๐ป?