Een advies dat ik vaak geef: denk strategisch na over je vijver. Met deze vijver bedoel ik de markt waarin jij actief bent; de plek waar recruiters of opdrachtgevers naar mensen zoeken zoals jij.
Naarmate je langer werkt, groeit het aantal professionals dat dezelfde vaardigheden heeft als jij. Jouw vijver โ oftewel jouw concurrentie โ wordt groter. Daardoor val je minder snel op.
Stop daarom tijd in het kleiner maken van je vijver.
Wat kun je doen?
๐ฆ๐ฝ๐ฒ๐ฐ๐ถ๐ฎ๐น๐ถ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐ฟ. Kies een niche, zoals โdata-gedreven marketingstrategieรซn voor SaaS-bedrijven.โ Specifieke expertise zorgt voor minder concurrentie.
๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐ฑ ๐ท๐ฒ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ถ๐ฒ๐น. Of als je juist van verbreden houdt, maak een zijstap naar een nieuwe sector of rol. Zo ontwikkelde ik me naast bestuurder ook als adviseur en werkte ik in negen sectoren. Je wordt daarmee veelzijdiger en zeldzamer.
๐๐น๐ถ๐ท๐ณ ๐น๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป. Investeer continu in nieuwe vaardigheden, zoals momenteel AI-gebruik. Dit houdt je relevant en vergroot je voorsprong op mensen die stil blijven staan.
๐ฆ๐๐ฟ๐ผ๐ผ๐บ ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ. Groei van specialist naar leidinggevende, zoals van brand manager naar CMO. Hogere niveaus kennen in beginsel minder concurrentie.
๐ช๐ผ๐ฟ๐ฑ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฎ๐๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐๐ฒ๐ถ๐. Schrijf artikelen, spreek op conferenties of geef gastcolleges. Als de expert in jouw vakgebied blijf je top-of-mind.
En zo zijn er vast nog meer manieren om op te blijven vallen in de massa.
๐ช๐ฎ๐ ๐ฑ๐ผ๐ฒ ๐ท๐ถ๐ท ๐ผ๐บ ๐ท๐ฒ ๐๐ถ๐ท๐๐ฒ๐ฟ ๐ธ๐น๐ฒ๐ถ๐ป๐ฒ๐ฟ ๐๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป?